Moim celem było zaprojektowanie i wykonanie mobilnego manipulatora operacyjnego do zadań specjalnych.
Głównym założeniem w projekcie było wykonanie samojezdnego manipulatora z jak najbardziej przystępnych materiałów i rozwiązań.
Napęd jezdny oparłem na układzie gąsienicowym, samodzielnego wykonania. Silniki napędowe jakie postanowiłem użyć to 2 silniki od wycieraczek z Fiata 126p. Tak wykonany układ jezdny poszerza możliwości użycia manipulatora w różnym terenie. W podstawie jezdnej udało mi się umieścić obrotnice, wykonaną z marketowej wkrętarki oraz uszkodzonej przekładni od szlifierki kątowej. Zakres obrotu wynosi 270o. Na obrotnicy zamontowałem ramię posiadające dwa przeguby oraz chwytak z kamerą i mikrofonem. Maksymalny wysięg ramienia wraz z chwytakiem to 1,2 m, zaś udźwig maksymalny wynosi około 3 kg. Chwytak wykonałem według własnego projektu. Użyłem do tego blachę aluminiową oraz profil również z aluminium.
Sterowanie manipulatora jakie zastosowałem oparte jest o sterowanie przewodowe o długości przewodu 5 m. Pozostawiłem również możliwość rozszerzenia o moduł bezprzewodowy – wykorzystując port LPT jako połączenie sterowania przewodowego. W projekcie postanowiłem zastosować bezprzewodowy tor audio-wizyjny (który z pewnością jest uzupełnieniem do ewentualnego sterowania bezprzewodowego) oraz oświetlenie do pracy w ciemności. Konstrukcja jest zasilana bateryjnie, poprzez akumulatory żelowe lub z sieci 230 V poprzez przetwornik napięcia.
Godnym uwagi według mnie jest czas pracy na zasilaniu akumulatorowym jaki udało mi się osiągnąć podczas testów – jest to około jedna godzina w zależności od intensywności prac manipulatora.
Zobacz koniecznie:
Dane techniczne operatora manipulacyjnego do zadań specjalnych